prezentacje.edu.pl

Omówienie książki



J.Rotondo, M.Rotondo:
Presentation Skills For Managers
McGraw-Hill, 2001.


Gdzie kupić?
Amazon

Jennifer Rotondo, Mike Rotondo Jr.

Presentation Skills For Managers


ksiazka

Pozostając przy języku książki należałoby powiedzieć, że jest ona trochę za bardzo slides-oriented. Tytuł mówi wprawdzie o umiejętnościach, ale treść bardziej dotyczy tworzenia prezentacji (ze szczególnym uwzględnieniem materiałów prezentacyjnych). Książka bardzo mało mówi o pracy nad tekstem prezentacji o jej wygłaszaniu i w ogóle, o mówieniu i zachowaniu się przed publicznością. Szkoda, bo można przez to ulec złudzeniu, że dobrze przygotowane slajdy to gwarancja powodzenia prezentacji...

Trzeba również zwrócić uwagę na to, że większość opisywanych sytuacji prezentacyjnych dotyczy środowiska biznesowego. To jeszcze nie mankament, w końcu tak adresowana jest książka, ale co dziwniejsze - przede wszystkim opisywane są zagadnienia typu "prezentacja dla szefa" lub "prezentacja dla podwładnych". Zdecydowanie mniej jest przykładów prezentacji dla klientów, uczestników seminarium lub konferencji itp.

Jeśli już jednak pogodzimy się z pewnym ograniczeniem zakresu omawianych tematów to książka okazuje się przydatnym w przygotowaniu prezentacji poradnikiem. Dużo jest rad bardzo praktycznych, w większości dobrych i skutecznych. Co do niektórych można dyskutować. Na przykład reguła 8x8 dotycząca tekstu na slajdzie (nie więcej niż 8 linii po 8 słów) albo zasada 2 slajdy na minutę wystąpienia. Kiedy do tego dodamy poradę typu: "jak nie masz własnej koncepcji - skorzystaj z szablonu PowerPoint'a" - to niebezpiecznie zbliżamy się do przepisu na schematyczną i nudną prezentację wyrecytowaną na podstawie szablonowych slajdów...

Jestem jednak przekonany, że nie taka była intencja autorów. Zwłaszcza, że zwracają oni uwagę na inne często zaniedbywane aspekty prezentacji - na przykład materiały informacyjne dla publiczności. Tu zdecydowanie odradzają drukowanie tego co PowerPoint nazywa materiałami informacyjnymi - czyli miniatur slajdów. Autorzy sugerują aby obrazy były uzupełniane przez tekst - komentarz, który daje czytelnikowi więcej informacji niż sam slajd.

Mocną stroną książki jest jej przejrzystość, dobry układ tekstu, wyróżnianie ważnych informacji za pomocą ustalonego kodu obrazkowego - wszystko to zgodnie z regułami całej serii wydawniczej "The briefcase book". Szkoda tylko, że oprócz listy pozostałych książek z tej serii zabrakło miejsca na spis literatury - innych książek na temat presentation skills. Są za to odwołania do stron www - rzecz bardzo potrzebna. No i czym byłby amerykański poradnik bez wszechobecnych check-lists na różne sytuacje! Większość tych zawartych w książce można polecić jako sposób na szybki przegląd stanu pracy nad prezentacją, własnego przygotowania do niej, wiedzy o publiczności itd.

Dużo jest też bardzo praktycznych, narzędziowych wręcz porad dotyczących samego używania programu PowerPoint. To zaleta, jeśli już umówimy się że tego narzędzia używamy. Nie można mieć pretensji do autorów, że opierają się na nomenklaturze i przykładach PowerPoint'a - czy nam się to podoba czy nie, jest to standard oprogramowania do wspomagania prezentacji. Ale właśnie - do wspomagania. Autorzy książki także podkreślają, że to tylko narzędzie wydaje się jednak, że sami trochę za bardzo są pod jego wpływem.

Książka oferuje też kilka wskazówek na trudne chwile - co robić w nieoczekiwanych sytuacjach, jak reagować na pytania, jak przełamywać lody (choć akurat w tym przypadku podejście jest trochę zbyt szablonowe).

W sumie, Presentation Skills For Managers można uznać za dobry poradnik pomocny przy tworzeniu prezentacji na potrzeby biznesowe.

Przeczytał i opisał: Wojciech Murzyn

na górę