|
|
Nawiązanie kontaktu z publicznością jest jednym z podstawowych warunków udanego wystąpienia. Początek wystąpienia to jeden z tych momentów, gdy uwaga publiczności jest całkowicie skupiona na tobie. Wykorzystaj to. Masz wtedy trzy podstawowe zadania: dobrze się zaprezentować (efekt pierwszego wrażenia), nawiązać dobry kontakt z publicznością (o tym poniżej) i zainteresować ją tematem wystąpienia (uzasadnić, że dobrze zrobili przychodząc na prezentację i dać nadzieję, że nie będą się nudzić). |
Ludzie łatwiej nawią-zują kontakt kiedy mają ze sobą coś wspólnego. Poszukaj czegoś wyjątkowego co może łączyc cię z widownią, przed którą wystepujesz. Czegoś poza tym, że przebywacie w jednej sali. |
Nawiązywanie dobrego kontaktu z audytorium (przez starożytnych retoryków nazywane captatio benavolantiae = zaskarbienie przychylności) nie powinno być tylko prawieniem komplementów publiczności, przymilaniem się i wazeliniarstwem. Z drugiej strony - równie złe wrażenie robi wprowadzenie kreujące mówcę na najlepszego na świecie fachowca i sugerowanie, jakie to wielkie szczęście spotyka publiczność, że jest jej dane wysłuchać tego, co On ma do powiedzenia. Jak nie rozpoczynać?Odradzam więc rozpoczynanie w stylu zbyt uniżonym:
Jestem niezwykle szczęśliwy, że będę miał zaszczyt przedstawić przed tak wspaniałym gronem słuchaczy wyniki mojej pracy. Albo: Zdaję sobie sprawę jak bardzo cenny jest Państwa czas i tym bardziej jestem wdzięczny, że zechcieli go Państwo poświęcić na przybycie tutaj. Nie polecam również dziękczynienia za obecność mimo bardzo późnej (lub bardzo wczesnej) pory: Cieszę się niezmiernie, że tak wiele osób pozostało na sali mimo późnej pory i zmęczenia. Zdaję sobie sprawę, że ostatnie wystąpienie przed kolacją to wielkie wyzwanie dla mnie jako mówcy i będę robił wszystko, aby Państwo nie żałowali, że pozostali tutaj zamiast udać się na odpoczynek. Złe wrażenie robi na mnie przepraszanie publiczności i tłumaczenie się na wstępie z braku wiedzy lub umiejętności: |
Nie tłumacz się |
Jest z pewnością wielu mówców, którzy lepiej niż ja przedstawiliby ten temat. Postaram się jednak mimo mojego niewielkiego jeszcze doświadczenia nie zanudzić Państwa Albo: Z pewnością mój kolega, pan Iksiński, który jest najlepszym fachowcem w tej dziedzinie lepiej przedstawiłby ten referat, ale postaram się godnie go zastąpić. Z zasady dobre jest nawiązywanie do miejsca i sytuacji, ale nienajlepszym sposobem jest stawianie się na z góry straconej pozycji takim wstępem: Bardzo trudno będzie mi mówić po tak wspaniałym wystąpieniu jak poprzednie... Albo: Nie jestem tak doskonałym mówcą jak mój poprzednik... Nie jestem również zwolennikiem podkreślania tego, że zostaliśmy tu zaproszeni: Zostałem poproszony przez organizatorów o wygłoszenie tego referatu gdyż problematyką tą zajmuję się już od lat. Jak poznać publiczność?Powinieneś wiedzieć jak najwięcej o swoje publiczności. To zawsze ułatwia nawiązanie kontaktu. |
Każda publiczność lubi być zaskakiwana tym, ze prezenter wie o niej więcej niż mozna się tego spodziewać. Postaraj się wywołać takie zaskoczenie. |
Jeżeli występujesz przed dużą publicznością (na przykład w czasie konferencji) to porozmawiaj z kilkoma osobami przed rozpoczęciem sesji lub w czasie przerwy. Jeśli twoje wystąpienie jest po obiedzie to masz okazję na przeprowadzenie dłuższej rozmowy w czasie obiadu. Możesz oczywiście zjeść obiad wśród znajomych z twojej firmy, ale to nie powiększy twojej wiedzy na temat audytorium - lepiej wybierz stolik z nieznajomymi i spróbuj z nimi pogawędzić o tym jak im się podoba konferencja, czego spodziewali się przyjeżdżając tutaj itd. Jeśli twoja prezentacja przeznaczona jest dla węższego grona odbiorców (na przykład pracowników firmy) dowiedz się jak najwięcej o osobach, które będą cię słuchać. Jeśli jest to twoje pierwsze wystąpienie i pierwsza wizyta w tej firmie i nie znasz tam nikogo poświeć trochę czasu na przejrzenie ich strony www. Dobre wrażenie zrobisz włączając do swojej wypowiedzi kilka faktów na temat firmy, z którą rozmawiasz: jeśli będziesz wiedział czym się zajmuje, ilu ma pracowników, gdzie ma swoje przedstawicielstwa, jakie ostatnio wygrała ważne kontrakty itp. a wszystko to są informacje, którymi firmy zazwyczaj chwalą się na swoich stronach. Jeśli jeszcze na swoich planszach umieścisz logo twojego klienta, wizerunek jego siedziby, schemat sieci sprzedaży czy obraz najbardziej znanego na rynku wyrobu - to zrobisz właściwy krok w kierunku przychylnego przyjęcia przez gospodarzy. |